August 16, 2022

Doktrin Anak Menggauli Buku

0 0
Read Time:1 Minute, 14 Second

Oleh: Iltizam Iman

Sekadar pemerhatian, membiasakan kanak-kanak untuk menggauli buku boleh bagi beberapa rangsangan penting.

Pertama, penguasaan motorik skil mereka akan lebih halus. Bagi anak-anak berumur 1 – 4 tahun (lebih kurang), dapat menyelak sehelai demi sehelai kertas yang ‘fragile‘ boleh membuatkan sentuhan mereka lebih sensitif. Ajarkan mereka untuk menyelak buku dengan berhati-hati, tapi jangan takut kalau buku dikoyakkan, anggap saja ia satu pelaburan jangka-panjang.

Kedua, melalui buku otak dan fikiran mereka akan lebih cerdas. Bukanlah kita kena paksa anak-anak membaca, atau kenal huruf sebelum pada waktunya. Kanak-kanak adalah makhluk yang telah sedia curiga, maka sebagai dewasa kita harus merayakan kecurigaan mereka, latih mereka untuk lebih mencuriga.

Ketiga, membaca dapat membentuk identiti yang kukuh. Untuk membentuk jati diri/modal insan yang real, persoalan paling penting adalah budaya apa yang kita terapkan di sekililing mereka? Membaca, belajar, adalah amalan merdeka, yang wajib dilakukan secara bebas dan sukarela. Jadi untuk menerapkan amalan ini dalam diri anak-anak, orang dewasalah yang pertama sekali mengamalkannya dan menjadi contoh.

Untuk hal-hal ini, mungkin cukup biasakan anak-anak melihat kita membaca setiap hari. Walaupun kita tak mengajak mereka secara sedar, tapi perbuatan/contoh tersebut dapat berfungsi baik seperti billboard McD yang terpacak sepanjang perjalanan Utara – Selatan. Yang mana sampai satu ketika, mereka akan berhenti juga di salah satu premis McD yang kelihatan. Kerana apa? Kerana manusia lebih selesa untuk menggauli perkara yang mereka biasa nampak saja.

Dan pendedahan setiap hari, adalah alat doktrinasi yang paling baik.

 

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published.